Mindset is alles

Nov 30, 2019 |

Ik ben krachtig
ik ben goed genoeg
het leven is mooi
ik hou van het leven
ik hou van mezelf

Ik start deze blog met een affirmatie die in het boek van Janne Schuijn staat: Wat nou als het ook anders kan?

Pasgeleden was ik aanwezig bij een cursus “Minder piekeren”. Via via kwam ik daar terecht omdat ik de laatste tijd inderdaad me suf pieker en een manier zocht om daarin orde te scheppen en, nouja, minder te piekeren. Een van de belangrijkste dingen hierbij is positief denken. Niemand klaagt over positief gepieker. Misschien een beetje hetzelfde als je echt verliefd bent: je kunt en WILT alleen maar aan die persoon denken, over de dingen die je samen wilt doen, wilt meemaken, over wat je samen gaat beleven, over de mooie eigenschappen van die persoon. Tuurlijk, vet onhandig als je net voor de derde keer gevraagd wordt wat je vindt van de zakkende omzetcijfers tijdens de vergadering op je werk, maar echt negatief is het niet te noemen.

Als je echt piekert is het natuurlijk wat anders. Wikipedia vertelt ons over piekeren het volgende:

Piekeren is een gemoedstoestand waarbij een persoon langdurig in een (niet beheersbaar) pessimistisch denkpatroon vastzit. Deze gedachten kunnen van allerlei aard zijn bijvoorbeeld, negatieve ervaringen uit het verleden, persoonlijke zorgen (financiën of gezondheid) of angst voor maatschappelijke ontwikkelingen.

Pessimistisch, negatief, niet beheersbaar, angst. Juist. Dus, die cursus die biedt allerlei handvatten om te leren omgaan met je gepieker, het de kop in te drukken en uiteindelijk het belangrijkste: positiever denken. Want door positiever te denken, pieker je minder. Best logisch, want denk er maar eens over na: als ik pieker over een vervelend gesprek op mijn werk, denk ik veel over potentiële situaties: wat nou als situaties. Ik stel me 100 scenario’s voor waar ik me superslecht van ga voelen. Ik zie namelijk alleen de negatieve uitkomst. Maar als je dat denkpatroon gaat veranderen, kun je overweg met je gepieker en besef je dat je er ook gewoon goed uit kan komen. Dat het, cliché as sh*t, niet het einde van de wereld is en het (nog meer clichés) allemaal wel mee zal vallen. Een langer termijn idee is dus het aannemen van affirmaties. Elke dag kies je 2 of 3 momenten uit waarop je die affirmatie bewust voor jezelf herhaalt: tijdens het tandenpoetsen, het klaarmaken van je eten of tijdens het eten, voor je de deur uitstapt of wat voor moment voor jou ook makkelijk is. De gedachte erachter is dat je daardoor positiever gaat denken en gaat geloven in wat je zegt. Je stuurt je gedachten een positieve kant op waardoor ook steeds meer positieve gedachten je hoofd betreden. Als jij hele dagen roept wat een k*tleven je hebt, dan heb je waarschijnlijk ook een *leven. Als je hele dagen roept dat je  krachtig bent en dat het leven mooi is, kun je je voorstellen dat het dat op termijn ook wordt.

Het nadeel is alleen dat onze hersenen zo geprogrammeerd zijn dat we neigen naar het negatieve. Onszelf dus moeten trainen om positiever in het leven te staan maar als we dat dan ook werkelijk goed doen, we werkelijk het geluk in onze handen hebben. Iets wat ik daarom ook zo mooi vind aan Janne’s boek. Zoveel eyeopeners in dit boek en #nospon maar gewoon inspiratie die ik heb opgedaan. En die cursus was dat ook weer. Het bevestigde wat ik in haar boek al had gelezen: Mindset is alles.

Dus, begin je vandaag nog? Bedenk voor jezelf ook eens zo’n positieve affirmatie die bij jou en je doelen in het leven passen. Wie weet wat voor moois het je gaat brengen.