Gewoontes veranderen

Jan 30, 2020 | 0 comments

Het was weer zo’n dag. Ik had tijd ingepland om aan de slag te gaan met mijn doelen. Met het bouwen van mijn nieuwe website, content schrijven voor mijn nieuwe programma en ik wilde er graag mee aan de slag. Het was 21:00u ’s avonds, ik had een drukke dag gehad en mijn energie was op. Ik had mezelf een flinke lijst opgelegd die dag: het hele huishouden op orde brengen, een paar afspraken, quality time met mijn dochter, een familielid wat hulp nodig had, sporten, gezonde maaltijden op mijn bord en ga nog maar even verder zo. Mentaal probeerde ik mezelf elke dag sterker te maken. Maar realiseerde ik me op dat moment weer dat ik nog niet was waar ik wilde zijn. Dat dat ook niet realistisch was. Want hoe kan ik nou heel die takenlijst afwerken en nog steeds alle energie en concentratie kunnen opbrengen voor de dingen die ik het beste wilde doen? Ik liet het laatste beetje wat ik in me had daarvoor over. Dus ik besloot het om te draaien.  En publiceer deze blog daarom al voor 8:00u ’s ochtends. Niet omdat ik hem heb ingepland (haha), maar omdat ik dus kies om wat vroeger op te staan en tijd in te plannen om aan mijn dromen te werken. Wat een mooiere motivatie is er om vroeg op te staan?!

En het is heerlijk: de wereld slaapt nog en ik ben wakker, bezig met mijn toekomst. Bezig met de dingen die ik het liefste doe: schrijven, mensen helpen, mijn ervaringen delen, mezelf ontwikkelen. Daar word ik nou gelukkig van. Dat pakt niemand me meer af vandaag. Dus hier zit ik dan, achter mijn laptopje. Een goede kop koffie naast me, een flinke smoothie vol voedingsstoffen en mijn notitieboekje.

En weet je, je gewoontes veranderen en jezelf ontwikkelen is eigenlijk best simpel. Maar we willen vaak zo veel en veel te snel. Het is niet realistisch om vanuit een diep dal direct aan de top te willen staan. One step at a time. Ik kan nu wel gelijk een uur of anderhalf uur vroeger op staan om dit te doen, wetende dat ik volgende week hier al mee gestopt ben omdat ik het niet vol kan houden. Een kwartier is ook al genoeg om mee te beginnen. Hetzelfde deed ik met gezonder eten. Ik begon met mijn ochtenden. Waar ik normaal wat yoghurt, vers fruit en havermoutvlokken at (wat ook al best gezond is), wisselde ik dit in voor een smoothie met groenten. Net wat meer voedingsstoffen en al mijn fruit voor de dag al binnen. Het duurde maar liefst 3 weken voor mijn lichaam hier aan gewend was. 3 weken voor ik deze gewoonte erin geduwd had. En wat zo mooi was: de rest van mijn voedingspatroon paste zich automatisch aan. Ik had minder behoefte naar suikers en snoepte dus minder, ik begon vaker mijn avonden te experimenteren met gezonde gerechten en hield dan genoeg over om ook mijn lunches voor 60 á 70% van de tijd steeds gezonder te maken. Als je bij stap 1 begint, zie je vaak dat de rest vanzelf gaat. Maar als ik direct vanaf de eerste dag AL die maaltijden anders had gedaan en verplicht allerlei dingen had opgelegd aan mezelf, dan had dit nooit goed gekomen. Dan had ik nu ook die smoothie niet gedronken elke ochtend, want zoals veel mensen denken: alles of niets. Terwijl nu die smoothie mijn basis is. De rest ‘mag’ ik ‘verpesten’, maar die smoothie blijft. Elke ochtend weer. Alleen in uitzondering, als ik een nacht ergens anders slaap bijvoorbeeld, dan mag ik hem overslaan. De rest van de week is non-negotiable.

Dus, wat doe jij om je gewoontes aan te passen? Welke gewoontes wil je aanpassen? Ik ben benieuwd naar jouw ‘non-negotiables’. Laat het me weten!