Om te beginnen een disclaimer: elke baby is anders en ik spreek hier uit eigen ervaring. Dit is de manier waarop IK het heb aangepakt en die voor mij en mijn baby werkt.

Laatst kreeg ik de vraag van een trouwe lezeres om mijn tips te delen om je baby overdag dutjes te laten doen.

Want, je baby overdag beter laten slapen kan nogal een uitdaging zijn. Ik gaf tot een jaar volledige borstvoeding en zeker de eerste 3 maanden was het wel eens pittig om mijn dochter overdag te laten slapen. Je kent haar nog niet goed, ze heeft om de haverklap een ‘sprongetje’ (f*ck sprongetjes…), ze krijgen krampjes, verlatingsangst, verwerkingsdromen en noem het allemaal maar op.

  1. Laat jezelf goed informeren

Lees boeken over slaap, leer iets over de psychologie van een baby en begrijp ten eerste waarom een baby zich gedraagt zoals ‘ie zich gedraagt. Want als je de behoefte van je baby kunt begrijpen, ben je ook veel toleranter in wat je aankan als je baby bijvoorbeeld veel huilt of je slapeloze nachten bezorgt.

  1. Leer iets over de tijden dat een baby gemiddeld wakker ‘kan’ zijn.

In veel boeken en op veel sites spreken ze over de wakkertijden van een baby. Zeker in het begin mis je wel eens signalen dat een baby moe is. De overduidelijke signalen herken je vaak wel: in de oogjes wrijven bijvoorbeeld. Maar een baby zit ook vaak aan zijn oortjes als ‘ie moe is, of kijkt je niet meer aan. Bij baby’s die al zitten, kruipen of lopen zie je vaak dat de motoriek iets achteruit gaat als ze moe worden. Ze vallen makkelijker om of lijken haast dronken. Bij Elena was ook een heel duidelijk signaal (achteraf ;)) dat ze juist veel beweeglijker werd. Ze trappelde heel hard met haar beentjes bijvoorbeeld en spartelde haast. Dus zodra je deze signalen ziet: leg ze op bed.

  1. Inbakeren

Wij hebben een hele drukke baby. Ze zit al vanaf kleins af aan geen moment stil en kan zich ook niet makkelijk focussen op 1 ding. Als baby uitte zich dat dus ook in Moro-reflex. Dat is een schrikreflex waardoor ze zichzelf vaak wakker slaan. De oplossing hiervoor: inbakeren. Wij deden dit met de puckababy slaapzak. Hiermee hoef je ze niet echt strak in te bakeren maar zitten ze met hun handjes in de slaapzak waardoor ze met hun handjes niet in hun gezicht kunnen slaan. Dit werkte voor ons echt geweldig.

  1. Geef eraan toe.

Ondanks dat er honderden manieren zijn om je baby beter te laten slapen, lukt het soms gewoon niet. Wil je kindje gewoon bij je zijn of kan het de slaap niet vatten. Ik kon mezelf daar soms idioot druk over maken. Mijn hele dag draaide dan om het laten slapen van Elena. Uiteindelijk leerde ik daar aan over te geven. En als ze dan niet wilde slapen ging ik vaak op pad. Ging ik met haar wandelen, droeg ik haar in de draagdoek of ging met haar autorijden. Op die manier viel ze vaak toch (even) in slaap en was ze ook weer wat meer uitgerust om het volgende slaapmoment wel te kunnen slapen.

  1. Vraag om hulp!

Er zijn altijd extreme gevallen waarin geen enkele methode lijkt te helpen. Je hebt voor je gevoel alles gedaan om je kindje te laten slapen, maar het lijkt maar niet te lukken. Vraag dan asjeblieft hulp! Sluit medische redenen uit met een dokter, bezoek eens een osteopaat bijvoorbeeld. Wat tegenwoordig ook op de markt is: een slaapcoach. In ons geval was dit niet nodig, maar als je echt ten einde raad bent (of niet op dat punt wilt komen), ga eens op zoek naar een slaapcoach. Ze zijn er online maar ook kun je een consult vragen waarbij een specialist komt kijken naar jullie slaap ‘probleem’.

Dus, alles bij elkaar: doe waar jij je als moeder goed bij voelt en vertrouw ook op je moederinstinct. Vanbinnen weet je echt wel wat je moet doen en weet je wat goed is voor je kindje. Maar laat je ook absoluut goed informeren en probeer je kindje te begrijpen. Veel succes en mocht je zelf nog tips hebben of vragen, laat het achter in de reacties!