Ik ben een aantal weken terug begonnen met een koolhydraatarm dieet. Ik begon met Keto en ben dit langzaam aan het terugschalen naar koolhydraatarm. Keto betekent 5% koolhydraten in je volledige voedingspatroon op een dag. De rest eiwitten en vetten. Toen ik hier mee startte had ik ontzettend veel buikpijn en dit kwam door mijn voeding. Ik had verschillende diƫten geprobeerd, maar niets leek te helpen. Dit was mijn laatste kans. Zo gezegd zo gedaan, bleek dat ik inderdaad gevoelig was voor koolhydraten en dit dieet ervoor zorgde dat ik van al mijn buikklachten verlost was. Daarnaast is het een manier om af te vallen, maar dat is niet mijn intentie geweest. Ok, om dus terug te komen op die 5 tips die ik ga geven: koolhydraatarm eten betekent dat je o.a. geen rijst, pasta, brood en suiker mag eten. Raad eens waar onze maatschappij om draait: suiker. Dus als je buiten de deur eet of zelfs thuis, betekent het dat je goed moet plannen en wat discipline moet opbrengen.

Hierbij mij 5 tips:

  1. Plan je maaltijden.
    Als je een normale week hebt, plan je maaltijden. Bedenk je van te voren wat je wilt gaan eten en doe je boodschappen hiervoor.
  2. Hou het simpel
    Denk niet te moeilijk: je maaltijden hoeven maar een paar ingrediƫnten te bevatten. Gewoon een stukje vlees met wat groenten is prima. En als je wilt uitpakken dan zoek je een mooi recept op en volg je dat.
  3. Bereid je maaltijden voor
    Ik maak aan het begin van de week een bak met gesneden groenten. Om in mijn omelet ‘s ochtends te doen en om in maaltijden te verwerken. Kost me even een uurtje, maar dan de rest van de week ligt het zo voor de pak. Ideaal!
  4. Staar je niet dood op je dieet
    Zeker als je dit niet doet vanwege dagelijkse klachten, ga je echt niet dood als je een keer iets eet wat niet in je dieetvoorschrift staat. Voel je daar dan ook niet schuldig over. Ik had laatst een keer geen ‘toegang’ tot een koolhydraatarme maaltijd en moest dus een broodje nemen. Natuurlijk even ruk, maar het was niet anders. Door mijn eigen fout trouwens want ik had me dus niet voorbereid :).
  5. Praat erover met je omgeving
    Als je omgeving weet van je dieetkeuze, dan kunnen zij er ook rekening mee houden. Dan snappen ze waarom je dingen niet eet en waarom je die keuze maakt. Wat je reden ook is, je maakt het je omgeving makkelijker als je het ze vertelt!

Succes, en deel zeker jouw tips hieronder!

Liefs,
Sia